2026 Season now open
We start our full menu, welcome! New of this year, is king crab risotto, Cloudberry pannacotta
Utstilling “under kaia”
Vi inviterer til bilde utstillingen “Under kaia” av Gun-Karoline. Hun har dykket i havet og tatt vakre bilder av livet under kaia og havna på Ekkerøy. Gratis inngang. Som del av åpningen har vi enkel meny der vi serverer kaffe, nøttekake og fiskesuppe.

Havet og Vidda
Med line, lasso, garn og teine
Vi høster naturen og koker et gilde
Torsk, krabbe, multe og rein
Bli med på en reise i fiskerens heim

En lidenskap for mat fra gode råvarer
Ekkerøy brygge har vært i familiens eierskap i nesten hundre år og tatt i mot utallige lass med fisk og sjømat. I den siste generasjonen har vi åpnet sjømat restaurant for å dele havets gleder med flere. Havhesten er oppkalt etter stormfuglen havhest. Vår nordlige slektning av albatrossen. En robust og værhard fugl som står av enhver storm. Et symbol på standhaftighet.
—–
..og som også liker fisk.
Åpningstider
Mandag stengt
Tirsdag 14.00-19.00
Onsdag 14.00-19.00
Torsdag 14.00-19.00
Fredag 14.00-21.00
Lørdag 12.00–21.00
Søndag 12.00-19.00
Wednesday 10. june 2026
2026 season is open!
Store grupper, bryllup, konfirmasjon, private arrangementer;
post@havhesten.eu
Ring oss
tlf: 40620327
Meny
Forrett
Liten fiskesuppe 198 kr
Ekkerøy planke 229 kr
Hovedrett
Fiskesuppe 349 kr
Reinskavgryte 449 kr
Fillet av Laks 419 kr
Fillet av torsk 419 kr
Kongekrabbe risotto 499kr
Biff – indrefillet 549 kr
Dessert
Creme brulé 205 kr
Multe panacotta 205 kr
Hjemmelaget nøttekake 198 kr
3 retter : 699 kr
Adresse
Ressurser fra nærområdet
Mange av våre råvarer kommer rett fra Varanger og Ekkerøy. Multer, tyttebær, fisk og krabbe og på høsten får vi fårekjøtt og rein
De lange strendene
- På høsten får vi flyndre på den lange sandbunnen utenfor restauranten
- Kongekrabben tar også en tur opp strandpromenaden under vann
- Den kan tusle helt opp til restaurantkaia og spise blåskjell som sitter fast på stolpene


Vi baker vårt brød
- Ekkerøy er kjent for sine gamle steinovner som ennå står i husene
- Vi bruker egen gammel brødoppskrift
“På Nordishavet
ved de store banker
tok vi på et kvarter
torsk til et ferskt måltid.
Vi åt den en time efterpå,
og de store, snehvite skiver
var krøllete og stive
der de lå som fajancer
på fatet.
Dette kjøtt
var hårdt og frydefullt
og sprellet mot ganen.
Vi overgjøt det
med smeltet smør
og pepret
forsiktig.
Dertil leveren!
Kokt i eddikvann,
saltet, pepret.
Aldri så jeg på norsk båt
frommere mannskap.
Nordishavets dybde og
uhyre mysterier
smakte vi der. .”
Jens Bjørneboe
Matelsker
Øya og havet




